Aktuelt

Fjernledelse – hvordan få det til å funke?

Fjernledelse har blitt den nye normalen, og lederrollen er mer utfordrende enn noengang.  Hvordan kan vi følge opp, kommunisere og motivere best mulig i disse tider? Skape gode resultater og stimulere til innovasjon?

Koronapandemien har ført til ett paradigmeskifte, med store endringer i såvel arbeidsliv som privatliv. Hverdagen har for mange blitt snudd på hodet, og det har blitt «før og etter» Covid-19″. Den første tiden under pandemien gikk medarbeidertilfredsheten tydelig ned. Vi var i en krisesituasjon, og mange ble fratatt «kollegaskapet» mer eller mindre over natten. Etter ett år med sosial distanse og restriksjoner har vi blitt mer vant til situasjonen. Vi har gjort et digitalt byks, funnet nye innovative løsninger og trent oss på å være avstandskollegaer. Medarbeidertilfredsheten har sakte men sikkert steget igjen. Men det er ingen tvil om at vi nå begynner å bli slitne av digitalt samspill. Å lede på avstand – på ubestemt tid – krever også mye. Å holde oversikt, motivere og sikre god gjennomføring av oppgaver, er langt mer krevende enn før. Du skal «se» alle, og følge opp mer enn noengang for å lykkes. Vi vet ikke hvor lenge dette vil vare, og trolig kommer vi aldri helt tilbake til «det gamle». Så behovet for motivasjon og kunnskap om «det som virker» er viktigere enn noengang. Hva kan og bør ledere gjøre for å lede best mulig i fremover? Hvordan kan vi sørge for å utvikle en god bedriftskultur – selv i denne utfordrende situasjonen?

Se og lede ulikt på en systematisk måte

Det er ekstra viktig å tenke gjennom hvilken dialog som skal til for å sikre at alle blir sett og fulgt opp på en god måte. Ulike mennesker trenger ulik ledelse. Det kreves også mer systematisk oppfølging, og at man etablerer tydelige felles mål og roller som alle opplever et eierskap til. Ikke minst er det viktig å fremheve den enkeltes bidrag – at det er en sammenheng mellom enkeltprestasjoner og strategiske mål. Dèt skaper motivasjon. Det kreves også ekstra struktur og fasilitering for å hjelpe kolleger til å knytte nye forbindelser/relasjoner. Dette er viktig for innovasjon, kreativitet og resultater på sikt.

Selvledelse og kommunikasjon

Selvledelse er en nøkkel for å få medarbeidere til å lede og motivere seg selv, og ha fokus på hvordan man kan utvikle seg. Både alene og sammen. Det kan bidra til at teamfølelsen og kulturen kan styrkes, selv under en pandemi. Vi har mistet mye av «limet» som kommunikasjon representerer i en organisasjon – både småpraten, kroppsspråket og alle de uformelle møtene. Det krever at vi kommuniserer aktivt på en annerledes måte – tydelig, strukturert og planlagt. Ikke bare de formelle møtene, men også de uformelle. Der vi tar en kaffekopp sammen bak hver vår skjerm og snakker om hvordan vi har det på hjemmekontoret. Kanskje deler noe som er viktig for oss i privatlivet? Ikke minst er det viktig at lederne har fokus på individ- og situasjonsbestemt lederskap, og gir tilpasset støtte. Er «tett på». Ikke for å kontrollere, men for å motivere. Og hvorfor ikke la skjermen hvile litt, og heller bruke telefonen litt hyppigere?

Anerkjennelser

Husk også å feire de små ting underveis. Forstørr og fremhev den enkeltes bidrag som tidligere kanskje ikke ville ha fått mye oppmerksomhet. Alle gode resultater trenger å vises frem nå. Og hva med å overraske medarbeidere med frokost på døren eller et hyggelig kort? Fredagskaffe eller quiz skaper også stemning og samhold, og kan være gode lyspunkter i en digital uke. Det er viktig å ha det litt gøy underveis!

Sårbar og ærlig

Du bygger også tillit som leder ved å innrømme at du også synes denne tiden kan være vanskelig. At du også strever innimellom. Men at du likevel har tro på fremtiden! Å være genuin og ekte, og tørre å vise sin sårbarhet bygger tillit og skaper psykologisk trygghet.

Verdier og kultur

Sett av tid til å snakke om verdier og kultur. Hva er viktig for oss. Hvem skal vi være. Hva krever det av oss i det daglige nå. Hvordan kan vi oppmuntre hverandre, støtte de som «faller ut» og gi konstruktive tilbakemeldinger. Stimulér til at medarbeidere tar aktivt eierskap og ansvar for resultater og hvordan mål nås. Bygg også positiv energi ved å motivere til å dele positive opplevelser/resultater med alle – lag en felles «skattekiste». Mange har også innført faste «fritimer» midt på dagen, hvor de oppfordrer til at medarbeiderne går seg en tur. Frisk luft og mosjon er ekstra viktig i disse tider. Og glem ikke hvile og søvn.

Også positive effekter

På tross av alle utfordringer opplever mange at møter, samarbeid, opplæring og til og med kreative prosesser fungerer overraskende bra. Produktiviteten opprettholdes og de fleste viser seg fra sin beste side i denne situasjonen. De er tilpasningsdyktige, fleksible og viser stor innsatsvilje. Mange medarbeidere har vokst. Noen føler til og med at de har kommet nærmere kolleger og leder, ved å ha vært «på besøk» i hverandres hjem. Fått litt mer forståelse for den enkeltes situasjon og roller, både privat og på jobb. Kanskje har vi rett og slett blitt litt mer tolerante og rause, etter å ha sett inn i hverandres stuer og fått møte både barn og hunder som titter frem?

 

Ønsker du å lære mer om hvordan du kan lede bedre på avstand, og hvordan dine medarbeidere kan bli bedre på selvledelse? Ta kontakt, så skreddersyr vi foredrag, kurs eller en prosess ut fra deres behov. Kanskje kan det være aktuelt med et inspirasjonsforedrag til neste fredagsmøte?

Ring Tlf 97741600  eller send en mail til lisbeth@contento.no

 

 

 

 

 

 

Del artikkel:

Relaterte artikler fra Aktuelt